Selge pilt...!?
-
Loomisaasta
2007
- Sihtgrupp varane täiskasvanuiga (19-25 a)
- Elluviimise keskkond haridusasutus, töökoht
-
Elluviijad
psühholoogia bakalaureusekraadi ja magistrikraadi omavad koolitatud juhendajad
-
Ennetustegevus sisaldab
eelhindamist, koolitust külalisesinejaga (politsei, vaegliikuja) või virtuaalreaalsuse kasutamist, juhendmaterjale ja koolitust selle elluviijatele
- Ennetustasand universaalne ennetus
-
Märksõnad
riskantse liikluskäitumise ennetus
-
Eesmärk
liiklussüütegude ennetamine ja vähendamine rõhuasetusega alkoholile
- Läbis Ennetuse teadusnõukogu hindamise 2023
- Tõendatuse tase 1/3
Soovitud esmane mõju on joobes sõitude, sh auto ja rattasõitude, vähenemine. Esmaste tulemusnäitajate* hindamisel toetutakse riiklike registrite andmetele kuni aasta pärast tegevuse toimumist.
- Eestis tehtud uuring näitas joobes sõitude arvus olulist erinevust koolitusel osalenud ja mitte osalenud õpilaste vahel, esinesid ka sotsiaaldemograafilised erinevused.
*Esmane tulemusnäitaja on ennetustegevuse mõju või toime uuringu peamine tulemusnäitaja.
Soovitud teisene mõju on alkoholiga mitteseotud liiklusrikkumiste ja üldiste süütegude vähenemine ning oskus määrata alkoholisisaldust veres. Teiseste tulemusnäitajate* hindamisel toetutakse riiklike registrite andmetele ja enesehinnangutele kuni aasta pärast tegevuse toimumist.
- Eestis tehtud uuringu kohaselt on alkoholiga mitteseotud liiklusrikkumiste ja üldiste süütegude arvus olulised erinevused koolitusel osalenud ja mitte osalenud õpilaste vahel, esinesid ka sotsiaaldemograafilised erinevused.
- Eestis tehtud uuringu kohaselt on koolitusest osa saanud õpilastel paremad teadmised selle kohta, kuidas määrata alkoholisisaldust veres. Uuringus esinesid sotsiaaldemograafilised erinevused koolitusel osalenute ja mitte osalenute vahel.
*Teisene tulemusnäitaja on muu tulemusnäitaja, mille vastu huvi tuntakse.
Ennetustegevuse tase teistes andmebaasides ei ole hinnatud.
Ettepanekud uurimiseks:töötada välja tegevuse rakendustäpsuse mõõtevahend ja mõõtmissüsteem. Uurida uuendatud tegevuse mõju erisugustele tulemusnäitajatele, sh sõitmine joobes juhiga autos, joobes juhi takistamine, hoiakud joobes juhtimise suhtes. Uurida tegevuse üksikute komponentide (nt virtuaalreaalsuse kasutamine) ja ka nende koos kasutamise mõju. Koguda ja analüüsida osalenute tagasisidet järjepidevalt, et tegevus oleks vastuvõetav ja kvaliteetne. Teha analüüs võimalike negatiivsete mõjude kohta ja töötada välja tegevused riskide järjekindlaks maandamiseks.
Ettepanekud kasutamiseks: tagada koolitusel osalejate psühholoogiline turvalisus ja järeltugi. Lõimida koolitustesse sotsiaalemotsionaalsete oskuste arendamine (nt kuidas takistada joobes sõpra, kes plaanib rooli taha istuda).