SPIN-programm
-
Loomisaasta
2006 (Suurbritannia), 2015 (Eesti)
- Sihtgrupp varane murdeiga (11-15 a)
- Elluviimise keskkond kogukond
-
Elluviijad
täiendusõppe läbinud jalgpallitreenerid ja eluoskuste treenerid, keda toetavad mentorid.
-
Ennetustegevus sisaldab
noortetrenne, võrgustikutööd, mentorlust ja juhendmaterjale elluviijatele, täiendusõpet ja seiret
- Ennetustasand valikuline ennetus
-
Märksõnad
koolist välja langemise ennetamine, õigusrikkumiste ennetus, riskikäitumise ennetus, sotsiaal-emotsionaalse pädevuse arendamine
-
Eesmärk
aidata ebaturvalistes oludes elavatel, vähemate võimalustega või huvitegevusega mittehõivatud noortel kasutada aega sisukalt, arendada noorte sotsiaalseid ja enesejuhtimise oskusi ning muuta kohalik kogukond sidusamaks ja turvalisemaks
- Läbis Ennetuse teadusnõukogu hindamise 2024
Soovitud esmane mõju on riskikäitumise vähenemine. Esmaste tulemusnäitajate* hindamisel toetutakse kooli töötajate hinnangutele tegevuse lõpus.
- Neli uuringut näitas, et 23–33% osalejatel koolikohustuse täitmine paranes, 57–74% osalejatest jäi koolikohustuse täitmine samaks ja 3–10% osalejatest täitis koolikohustust varasemast vähem.
*Esmane tulemusnäitaja on ennetustegevuse mõju või toime uuringu peamine tulemusnäitaja.
Soovitud teisene mõju on sotsiaalemotsionaalse pädevuse, õppeedukuse, käitumise ja prosotsiaalsete hoiakute paranemine. Teiseste tulemusnäitajate* hindamisel toetutakse enesekohastele ja kooli töötajate hinnangutele pärast tegevuse lõpetamist
- Neli uuringut ei näidanud tegevuse mõju osalejate tajutud enesetõhususele, sh toimetulekule igapäevaprobleemidega ja võimele oludega kohandada.
- Noorte prosotsiaalsetes hoiakutes, õppeedukuses, käitumise keskmises hindes ja enesekontrollis, sh impulsiivsuses, riskivalmiduses ja enesekesksuses, on tulemused olnud nelja uuringu põhjal erisugused.
*Teisene tulemusnäitaja on muu tulemusnäitaja, mille vastu huvi tuntakse.
Ennetustegevuse tase teistes andmebaasides ei ole hinnatud.
Ettepanekud uurimiseks: koguda treeneritelt peamiste tulemusnäitajate andmeid, et saada teavet kõigi osalevate noorte kohta. Eristada analüüsis laste andmed, kes osalesid tegevustes esimest või mitmendat aastat ja võtta analüüsis arvesse lapse riskitaset. Uurida, kuivõrd on tegevuses osalemise määr seotud tulemustega, millised muutused toimuvad programmist lahkudes ja kuivõrd vastuvõetav on tegevus elluviijate jaoks. Koguda andmeid ennetustegevuse rakendustäpsuse kohta korrakindlalt, selleks võib olla vaja standardiseerida eluoskuste tunnid.
Ettepanekud kasutamiseks: Ennetuse teadusnõukogu soovitab ennetustegevust Eestis kasutada, sest tegevuse kujundamisel on võetud arvesse kohalikku konteksti ja tegevusse kaasatakse vähemate võimalustega eesti ja vene keelseid noori.