Liigu edasi põhisisu juurde

Digilugu.ee muutub Terviseportaaliks

Digilugu.ee ehk tulevane Terviseportaal on juba praegu täiesti ainulaadne rahvastiku terviseandmeid ja raviinfot laialdaselt koondav portaal, kus hakatakse peagi kuvama ka personaalmeditsiini teenustega seonduvat infot.

Taisi Kõiv, Tervisekassa tervisekommunikatsiooni osakonna peaspetsialist

Ligi 20 aastat tagasi loodud praegune digilugu.ee keskkond ei täida enam kasutajate ootusi. Parema terviseteadlikkusega üheskoos on suurenenud ka inimeste soov näha ja hallata oma tervist ja ravi puudutavat infot tänapäevases ning mugavas keskkonnas.

Terviseportaali bännerJust seepärast on asutud Terviseportaali ümber tegema. Portaali tehnilise lahenduse eest vastutab Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskus (TEHIK) koos arenduspartneritega Iglu ja Industry62.

Mugavamale kasutajakogemusele üleminek

Inimese jaoks muutub portaali arendustega lihtsamaks ja loogilisemaks juurdepääs oma meditsiinilistele andmetele. Uus portaal peaks pakkuma senisest rohkem võimalusi oma terviseandmetega tutvumiseks ja nende haldamiseks igas vanuses kasutajatele.

Mugavama kasutajakogemuse tagab kindlasti ka uus ja tänapäevane kujundus. Uus portaal on disainitud nii, et see oleks ligipääsetav kõigile kasutajatele, sh vaenägijatele.

Kasutajale ehk märkamatu, kuid platvormi muutumise tõttu on oluline roll turvalisusel – uus portaal peab suutma kaitsta inimeste terviseandmeid ja privaatsust.

Alustame nelja kõige suurema kasutusstatistikaga teenustest: vastuvõtud ja saatekirjad, retseptid, vaktsineerimised ja raviarved. Näiteks raviarveid vaatavadki väga paljud kasutajad ja seda oli arendajatel ka väga lihtne realiseerida, ülejäänud kolme on olnud arendada mõnevõrra keerulisem.

Uuenenud Terviseportaali olulisemaid teenuseid saab kasutada juba peagi ja alates sügisest 2023 peaks uus portaal olema kättesaadav täismahus.

Lihtsam keelekasutus

Uue Terviseportaali üks eesmärk on rääkida lihtsas keeles. Üle on vaadatud terminid, mille tähendust on raske mõista. Oluline on aga teada, et see ei puuduta tervishoiutöötajalt inimesele saadetavat infot, sest seda portaal kontrollida ei saa ja arusaamatuste korral peab tegema selgitustööd tervishoiutöötaja.

Sisu kohta tegi TEHIK põhjaliku analüüsi, et selgitada välja inimeste ootused ja need kohad, mis on jäänud praegu raskesti arusaadavaks.

Personaalmeditsiini vaade

Terviseportaalis on olemas ka personaalmeditsiini vaade, kus kasutaja näeb personaalselt talle suunatud teenuseid. Lehel on kutsed uuringutele, mis aitavad välja selgitada geneetilist eelsoodumust erisuguste haiguste, näiteks rinnavähi tekkeks.

Selles vaates saab inimene teha tahteavaldusi personaalmeditsiini teenuste saamiseks, näha saatekirju analüüside andmiseks ja tutvuda uuringu tulemustega.

Portaali arendustega muutub meditsiiniliste andmete mõistmine inimese jaoks lihtsamaks ja mugavamaks.

Peagi on portaalis isikustatud personaalmeditsiini teenuseid veelgi enam. Panustatud on sellessegi, et riiklike keskkondade saaks liikuda sujuvamalt ja e-teenused oleksid kättesaadavad lihtsasti ja mugavalt igas vanuses inimesele.

Terviseportaali valmides on kavandatud ka üleriigiline teavituskampaania, mis annab teada, et portaal on uuenenud ja loodetavasti annab see motivatsiooni külastada portaali sagedamini – nii oma terviseandmete vaatamiseks kui ka tõenduspõhise info otsimiseks.